Jak vybrat správné elektrokolo

Mnohými lidmi zatracovaná, jinými naopak velmi vyzdvihovaná. Elektrokola zkrátka stále budí emoce. Za posledních pár let lze v této kategorii kol pozorovat výrazný posun. Elektrokola už dnes zdaleka nejsou jen nevzhledná, těžkopádná kola "pro důchodce". Trend a vývoj elektromobility se projevuje také v cyklistice a vývoj v této oblasti je znatelný.

Elektrokolo se musí přizpůsobit vám, ne vy jemu

Každý člověk požaduje od elektrokola jiné nároky. Proto je důležité se před výběrem zamyslet, k jakým účelům budete kolo využívat. Elektrokolo už dnes totiž nemusíte vnímat pouze jako přemísťovadlo u bodu A do bodu B, které vám usnadní fyzickou námahu. S elektrokolem si můžete užít také mnoho zábavy. Proto se velmi vyplatí pečlivě si rozmyslet, která kategorie elektrokol je pro vás ta pravá.

 

Horská elektrokola

Pestrá kategorie elektrokol, která vás dostane i přes kopce, kde máte s normálním horským kolem problém a zároveň vám dovolí užít si bikování plné adrenalinu. Vybrat si můžete obdobně jako u běžných jízdních kol mezi pevným či odpruženým rámem. Samozřejmostí je také možnost volby mezi 29", 27,5" nebo 27,5+".

Krosová elektrokola

Elektrokola, která využijete na pohodlné výlety s rodinou a přáteli. Jsou předurčena pro pohyb ve městě, v přírodě po zpevněných cestách nebo pro objevování krás nejen české krajiny.

Městská a skládací elektrokola

Kategorie elektrokol prakticky osazená nosičem, blatníky s velmi komfortní geometrií, která jsou určena pro každodenní snadný pohyb. Kromě klasických městských elektrokol se v této kategorii vyskytují také praktická skládací elektrokola.

 

Elektrokola se skládají z pěti až šesti vzájemně propojených komponentů:

Elektromotor

U levnějších variant elektrokol se lze nejčastěji setkat s pohonem v zadním náboji. Pro elektrickou podporu jízdy jsou tato kola vybavena pohybovým snímačem. Tzn. jakmile se kliky pohybují, elektromotor začne pracovat. Nešvarem tohoto systému je méně plynulá akcelerace a riziko přetížení motoru. Tato situace může nastat, když budete točit klikami "na prázdno" a bude vás pohánět jen elektromotor.

Elektrokola se středovým pohonem se vyznačují lepším rozložením hmotnosti a zaručují tak lepší ovladatelnost kola. Oproti elektrokolům se zadním pohonem jsou vybavena tlakovým snímačem. Ten vyhodnocuje jakou silou elektrokolo poháníte a následně přes řídící jednotku dodává potřebnou elektrickou podporu. Díky tomuto systému má elektrokolo plynulejší akceleraci a delší dojezd.

 

Řídící jednotka

Řídící jednotka je mozkem celého elektrického systému kola. Přijímá informace ze snímačů a ovládacího panelu, vyhodnocuje je a následně řídí výkon elekromotoru.

 

Snímače

Jak už bylo zmíněno v problematice motorů, v každém elektrokole jsou snímače, které zaznamenávají pohyb klik, případně zjišťují jakou silou je kolo poháněno.

 

Ovládací panel

Ovládací panel slouží k uživatelskému nastavení elektrokola. Zároveň obsahuje veškeré potřebné informace, jako je stav baterie a dojezdu, intenzita podpory šlapání, ujetá vzdálenost nebo aktuální rychlost.

 

Baterie

O to abyste se mohli na elektrokole pohodlně pohybovat se stará elektromotor, který bývá umístěn v zadním, či předním náboji kola, nebo v oblasti středového složení. Ten je napájen baterií, která bývá umístěna:

  • V rámu kola - horská a krosová elektrokola
  • Na nosiči - městská elektrokola
  • Za sedlovou trubkou - skládací elektrokola, městská elektrokola

Dojezdová vzdálenost elektrokola je dána nejen výkonem elektromotoru a kapacitou baterie. Velkou roli hraje terén (výškové převýšení) ve kterém se na kole pohybujete. Je zřejmé, že při jízdě v kopcovitém terénu bude dojezd kratší než v rovinatých oblastech, kde podporu elektromotoru využíváte v nižších intenzitách. Tím se plynule dostáváme k dalšímu parametru, kterým je intenzita podpory šlapání. Elektrokola mají několik přednastavených intenzit, kdy vám elektromotor pomáhá. Když tedy budete stále využívat nejvyšší stupeň podpory šlapání, dojezd elektrokola se bude logicky zkracovat. No a určitou roli samozřejmě hraje hmotnost kola a cyklisty. Je to stejné jako u automobilů. Čím vyšší hmotnost uvádíte do pohybu, tím více energie na to spotřebujete.

 

Brzdové páky s vypínačem

Některá elektrokola mohou být vybavena brzdovými pákami se senzory brzdění. V případě použití brzd pak tyto senzory odpojí elektromotor z provozu. Tato výbava není povinná, ale zejména u městských elektrokol je velmi praktická.

 

Používané systémy pohonu elektrokol

Bosch Active / Performance 

Středový pohon od německé značky Bosch je v současné době to nejlepší, co v nabídce elektrokol najdete. Většina světově známých značek jízdních kol pohání své elektro modely právě pohonem Bosch a to pro jeho vysoký výkon, spolehlivost, design, funkce a samozřejmě také silnou značku. Bosch nabízí dvě řady systémů, které se liší především v maximálním točivém momentu a síle asistence. Řada Performance je předurčena pro sportovní jízdu s vysokou mírou asistence a točivým momentem až 60 Nm, zatímco řada Active je vhodná pro pohodovější ježdění, cykloturistiku nebo pro dopravu (dojíždění). Pokud hledáte kvalitu bez kompromisu a jste ochotni do svého nového elektrokola investovat více peněz, pak elektrokolo s pohonem Bosch ideální volbou

Motor Uni Drive

Srdcem systému je výkonný středový motor Drive Unit. Integrovaná řídící jednotka každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů z připojených snímačů a na jejich základě pak optimalizuje výkon motoru a míru asistence. V motoru je zabudován snímač šlapání (otáčení klik) a torzní snímač síly šlapání, na zadní rámové stavbě je pak umístěn snímač rychlosti (otáček zadního kola). Motor je schopen dosáhnout maximálního točivého momentu až 60 Nm (Performance) nebo 48 Nm (Active).

Baterie Power Pack

Systém je napájen Li-Ion baterií, která může být umístěna v rámu nebo v nosiči kola. Kapacita baterií Bosch na elektrokolech Apache je 11 Ah (400 Wh). Vyznačují se nízkou hmotností (2,5 kg) a dlouhou životností. Jsou vybaveny BMS deskou (Battery Management System), která baterii chrání před přehřátím, zkratem nebo přebitím. Pokud necháte baterii dlouho bez dobíjení, dokáže ji BMS uchránit před likvidačním poklesem napětí.

Displej Intuvia

Systém se ovládá pomocí LCD displeje umístěného na řídítkách a odděleného tlačítkového ovladače u levého madla. Prostřednictvím displeje se nastavuje úroveň asistence (Off / Eco / Tour / Sport / Turbo) a aktivuje se asistent chůze / rozjíždění (motor pomáhá bez nutnosti šlapat avšak pouze do rychlosti 6 km/h). Displej zobrazuje informace o stavu baterie a aktuálním výkonu motoru, který je přímo úměrný spotřebě energie. Díky tomu můžete sledovat, jaký vliv na spotřebu mají jednotlivé úrovně asistence, styl jízdy a zařazených převodů a následně svůj styl jízdy optimalizovat pro dosažení co nejdelšího dojezdu. Pro efektivní volbu převodů můžete také využít doporučení pro přeřazení na těžší nebo lehčí převod, která se na displeji zobrazují. Displej dále nabízí funkce cyklopočítače jako je okamžitá, maximální a průměrná rychlost, celková a denní ujetá vzdálenost, čas jízdy a hodiny. Vybaven je také USB zásuvkou umožňující dobíjení mobilních zařízení (telefon, navigace apod.).

Technické parametry Bosch

  • Napětí systému: 36 V
  • Jmenovitý výkon motoru: 250 W
  • Maximální točivý moment motoru: 75 Nm (Performance line CX) / 63 Nm (Performance line) / 50 (Active line plus) / 40 Nm (Active line)
  • Kapacita baterie: 300 Wh až 500 Wh (dle typu)
  • Doba nabíjení: 3,5 h (50% za 1,5 h)
  • Dojezdová vzdálenost: 75 – 130 km (Perfromance) / 85 – 140 km (Active)

Elektrokola se systémem Bosch na našem eshopu

 

Shimano STePS

Největší světový výrobce komponentů pro jízdní kola Shimano představil vlastní pohon pro elektrokola se středovým motorem – Shimano STePS. Stejně jako ostatní středové motory je vybaven integrovanou řídící jednotkou, snímačem otáčení klik a síly šlapání, jejichž výstupy pak využívá pro nastavení míry asistence. Maximální točivý moment je 50 Nm a tak je pohon Shimano STePS vhodný především pro cykloturistiku a dopravu (dojíždění). Pokud jste příznivci cykloturistiky nebo řešíte otázku efektivní dopravy ve svém okolí, potrpíte si na jednoduchost a spolehlivost a hledáte elektrokolo s dobrým poměrem cena / výkon, Shimano STePS je tím ideálním řešením.

Motor

Pohon elektrokola zajišťuje kompaktní, lehký a tichý středový motor s integrovanou řídící jednotkou, snímačem šlapání (otáčení klik) a torzním snímačem síly šlapání. Motor je schopen dosáhnout maximálního točivého momentu 50 Nm (E6000) nebo 70 Nm (E8000).

Baterie

Systém je napájen Li-Ion baterií, která může být umístěná v rámu nebo v nosiči kola. Kapacita baterií STePS na elektrokolech Apache je 11,6 Ah (418 Wh). Vyznačují se nízkou hmotností (2,5 kg) a dlouhou životností. Jsou vybaveny BMS deskou (Battery Management System), která baterii chrání před přehřátím, zkratem nebo přebitím. Pokud necháte baterii dlouho bez dobíjení, dokáže ji BMS uchránit před likvidačním poklesem napětí.

LCD Displej

Systém se ovládá pomocí LCD displeje umístěného na řídítkách a odděleného tlačítkového ovladače u levého madla. Prostřednictvím displeje se nastavuje úroveň asistence (Off-Eco-Norm-High) a aktivuje se asistent chůze / rozjíždění (motor pomáhá bez nutnosti šlapat avšak pouze do rychlosti 6 km/h). Displej zobrazuje informace o stavu baterie a aktuálním dojezdu a dále nabízí funkce cyklopočítače jako je okamžitá, maximální a průměrná rychlost, celková a denní ujetá vzdálenost, čas jízdy a hodiny.

Technické parametry Shimano STePS

  • Napětí systému: 36 V
  • Jmenovitý výkon motoru: 250 W
  • Maximální točivý moment motoru: 50 Nm (E6000) 70 Nm (E8000)
  • Kapacita baterie: 418 Wh
  • Doba nabíjení: 4 h
  • Dojezdová vzdálenost: 70 – 125 km

Elektrokola se systémem Shimano STePS na našem eshopu

 

Bafang MaxDrive

Bafang MaxDrive je černým koněm na poli středových pohonů. Pyšní se především velmi vysokým točivým momentem motoru, který může dosáhnout až do výše 80 Nm. Motor je přitom velmi tichý a vysoce účinný. Díky příznivé ceně a modernímu designu použitých komponentů je tak velice zajímavou alternativou k zavedeným značkovým pohonům. Žádáte-li vysoký výkon v dobrém poměru k ceně a nepotrpíte si na zvučná jména světových značek, pak Vás středový pohon MaxDrive určitě nadchne.

Motor

Srdcem elektrokola je středový motor Bafang MaxDrive se jmenovitým výkonem 250W, který je ve špičce schopen dosáhnout výkonu až 520W. Hlavním trumfem motoru Bafang MaxDrive je však jeho velmi vysoký točivý moment až 80 Nm při zachování nízké spotřeby (pro srovnání, středový motor Bosch Performance nabízí kroutící moment 60 Nm). Motor je vybaven snímačem šlapání a torzním snímačem síly šlapání. Řídící jednotka, která je integrovaná do těla motoru, tak při určování míry asistence vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálu a podle toho reguluje výkon motoru. Tzn. čím větší silou jezdec šlape, tím větší silou motor pomáhá.

Baterie

Energii do systému dodává baterie Li-ion s články Samsung, která je umístěna v rámu elektrokola. Její kapacita je 13 Ah, což v součinu s napětím systému 36 V znamená, že je schopna vykonat práci o objemu 468 Wh. Baterie je osazena USB zásuvkou umožňující dobíjení mobilních zařízení (telefon, navigace apod.). Baterie je vybavena BMS deskou (Battery Management System), která baterii chrání před přehřátím, zkratem nebo přebitím. Pokud necháte baterii dlouho bez dobíjení, dokáže ji BMS uchránit před likvidačním poklesem napětí.

LCD displej HMI

Systém se ovládá pomocí LCD displeje umístěného na řídítkách a odděleného tlačítkového ovladače u levého madla. Prostřednictvím displeje se nastavuje úroveň asistence v rozsahu 0-5 a aktivuje se asistent chůze / rozjíždění (motor pomáhá bez nutnosti šlapat avšak pouze do rychlosti 6 km/h). Displej zobrazuje informace o stavu baterie a nabízí funkce cyklopočítače jako je okamžitá, maximální a průměrná rychlost, celková a denní ujetá vzdálenost a čas. Vybaven je také USB zásuvkou umožňující dobíjení mobilních zařízení (telefon, navigace apod.).

Technické parametry Bafang MaxDrive

  • Napětí systému: 36 V
  • Jmenovitý výkon motoru: 250 W
  • Maximální točivý moment motoru: 80 Nm
  • Kapacita baterie: 468 Wh
  • Doba nabíjení: 7 h
  • Dojezdová vzdálenost: 75 – 130 km

Elektrokola se systémem Bafang MaxDrive na našem eshopu

 

Apache Power

Apache Power je nejpoužívanějším systémem elektropohonu v sortimentu elektrokol Apache. Je výsledkem dlouhodobého vlastního vývoje a nabízí ten nejlepší poměr cena / výkon v dané třídě elektrokol. Tento modulární systém vyhovuje široké poptávce po různých typech elektrokol v různých cenových úrovních střední třídy. Motory jsou zapletené do zadního, nebo předního kola, na výběr je z několika typů baterií s různými kapacitami a ovládá se pomocí jednoduchého LED panelu nebo multifunkčního LCD displeje, které jsou vzájemně zaměnitelné. Ať už hledáte elektrokolo pro dojíždění do práce, cykloturistické vyjížďky nebo aktivní ježdění v terénu, z nabídky elektrokol s pohonem Apache Power si určitě vyberete. Apache Power se nabízí také jako sada pro elektrifikaci jízdního kola.

Motor

Pohon elektrokol vybavených systémem Apache Power zajišťují zapletené (nábojové) motory od značky 8FUN. Většina modelů má motor umístěný v zadním kole, ale některé využívají přední pohon (to v případě, že jsou osazeny zadním řadícím nábojem Shimano Nexus).

Baterie

Energii do systému dodávají Li-Ion baterie různých typů pro různé modely. Baterie může být umístěna v nosiči, za sedlovou trubkou, v rámu nebo skrytá uvnitř rámové trubky. Kapacita se pohybuje v rozmezí 6,6 až 13 Ah. Rámové baterie jsou vybaveny USB zásuvkou pro dobíjení mobilních zařízení. Všechny typy baterie jsou vybaveny BMS deskou (Battery Management System), která baterii chrání před přehřátím, zkratem nebo přebitím. Pokud necháte baterii dlouho bez dobíjení, dokáže ji BMS uchránit před likvidačním poklesem napětí.

Řízení systému a ovládání kola

Systém elektropohonu je ovládán řídící jednotkou, která je umístěná poblíž baterie. Řídící jednotka propojuje motor s baterií, ovládacím panelem, snímačem otáček a rychlosti nebo brzdovými pákami a reguluje výkon motoru dle nastaveného režimu asistence na ovládacím panelu. Vyšší modely jsou řízeny sinusovou technologií, která zajišťuje výrazně tišší chod motoru. Elektrokola se systémem Apache Power nabízejí 2 typy ovládání. Jednoduchý LED panel nebo multifunkční LCD displej s odděleným ovladačem a funkcemi cyklopočítače. 

Jednoduchý LED panel je umístěn u levého madla řidítek a jeho prostřednictvím se nastavuje režim asistence v rozsahu 1-5, aktivuje se asistent chůze / rozjíždění (motor pomáhá bez nutnosti šlapat avšak pouze do rychlosti 6 km/h) a ovládá se osvětlení (pokud jím je elektrokolo vybaveno). LED panel také zobrazuje informace o stavu nabití baterie.

Multifunkční LCD displej je umístěn na středu řidítek a ovládá se pomocí tlačítkového ovladače u levého madla řidítek. Prostřednictvím displeje se nastavuje úroveň asistence v rozsahu 0-5, aktivuje se asistent chůze / rozjíždění (motor pomáhá bez nutnosti šlapat avšak pouze do rychlosti 6 km/h) a ovládá se osvětlení (pokud jím je elektrokolo vybaveno). Nově také nabízí režim asistence „Offroad“ bez omezení rychlosti. Tato funkce je pouze u horských a crossových modelů a je možné ji aktivovat pouze mimo oficiální komunikace. Displej zobrazuje informace o stavu baterie, spotřebě energie a aktuálním výkonu motoru, který je přímo úměrný spotřebě energie. Díky tomu můžete sledovat, jaký vliv na spotřebu mají jednotlivé úrovně asistence a různý styl jízdy a zařazených převodů a následně svůj styl jízdy optimalizovat pro dosažení co nejdelšího dojezdu. Displej dále nabízí funkce cyklopočítače jako je okamžitá, maximální a průměrná rychlost, celková a denní ujetá vzdálenost a čas. LED panel a LCD displej jsou vzájemně zaměnitelné. Modely vybavené LED panelem je tak možné dovybavit multifunkčním LCD displejem, který nabízí mnohem více funkcí. Některé modely jsou vybaveny také brzdovými pákami s brzdovými senzory. V případě zabrzdění řídící jednotka vypne pohon elektrokola.

Technické parametry Apache Power

  • Napětí systému: 36 V
  • Jmenovitý výkon motoru: 250 W
  • Kapacita baterie: 238 Wh – 468 Wh
  • Doba nabíjení: 3,5 - 7 h
  • Dojezdová vzdálenost: 30 – 110 km

Elektrokola se systémem Apache Power a motorem Bafang na našem eshopu

 

A co říci závěrem?

Elektrokola dnes zaujímají široké spekrum využití. Lze je používat jako efektivní přibližovadla do práce, obchodu, či pro rychlý pohyb ve městě. Na druhou stranu, pokud si pořídíte horské elektrokolo, tak si s ním užijete také mnoho zábavy. Abychom ale jen nevychvalovali. Elektrokola mají také své slabiny, mezi které určitě patří vyšší hmotnost, vyšší pořizovací cena, omezený dojezd a omezená rychlost dána vyhláškou na maximální rychlost 25 km/h. Jakmile dosáhnete této rychlosti, motor se automaticky odpojí a vy šlapete za své. Dalším omezením je výkon, který může být dle vyhlášky maximálně 250 W. Při nákupu elektrokola je vždy dobré se poradit s odborníkem. Na trhu se můžete setkat s elektrokoly, která tato pravidla nerespektují. Používání takového kola může být velmi nebezpečné a pokud byste zavinili nehodu, mohou být její následky dosti nepříjemné.

 

Technické parametry a typ elektrokola je velmi důležitou volbou. Nezapomeňte ale ani na výběr správné velikosti rámu a optimální nastavení posedu.

 

Aktuální nabídku elektrokol naleznete v našem eshopu

Odeslat článek známému   Vytisknout