Správný výběr kola

Vybíráte-li nové kolo a v cyklistice a kolech se moc neorientujete, můžete nabýt dojmů, že z dnešní široké nabídky kol je velmi obtížné vybrat si pro sebe to správné. Do jisté míry s vámi souhlasíme. Specifika jednotlivých kategorií kol jsou mnohdy diametrálně odlišná. Pokusíme se vám tedy výber vašeho kola co nejvíce usnadnit. Při prvotním výběru a orientaci v nabídce kol je důležité, položit si několik otázek. K jakým účelům má kolo sloužit? Bude se jednat o kolo na ježdění do práce, trávení volného času s přáteli a rodinou, nebo má sloužit pro tréninkové či závodní účely? V jakém terénu se budete nejčastěji pohybovat? Jinak bude vybavené silniční kola a jinak zase kolo do extrémního terénu. A v neposlední řadě byste měli mít představu, kolik finančních prostředků jste ochotní do kola investovat. Pokud jste schopni si odpovědět na těchto několik otázek, máte z větší části vyhráno.

Základem správné volby je si nejprve ujasnit, co od kola vlastně očekáváme, jak často jej chceme používat, v jakém terénu se budeme pohybovat a také kolik za něj chceme utratit peněz. Jinak samozřejmě při výběru uvažuje začínající cyklista, jenž se nejčastěji rozhoduje mezi základními kategoriemi kol, a jiné požadavky má již zkušenější jezdec, který se chce s novým kolem posunout o krok dál a již hledá stroj s konkrétním zaměřením. Základní dělení tedy soustřeďme na kola horská, silniční a krosová.

Horská kola (MTB)

Hlavní přednosti 29" kol oproti 27,5"

  • Snadnější prostupnost terénem
  • Lépe udržuje získanou rychlost (lepší moment setrvačnosti větších kol)
  • Univerzální využití - lze osadit krosovými plášti

 

Horská kola jsou samozřejmě nejvyhledávanější a logicky i nejpočetnější kategorií. Největší výhodou horského kola v klasické podobě je jeho univerzalita. Bez problémů umožňuje jízdu po silnici i v terénu. Pokud si chceme pořídit domu jedno kolo, s největší pravděpodobností bude ideální volbou horské.
 

Na občasné pohodové vyjížďky v nenáročném terénu stačí kolo levnější třídy, zpravidla kolem deseti tisíc i méně. Pokud ale chcete zabrousit do terénu a rádi se svezete i rychleji, bude lepší sáhnout po stroji v cenové relaci alespoň kolem patnácti tisíc. Zde již začínají sportovněji orientované modely. Pokud máte v plánu jezdit více, byla by chyba se za každou cenu držet předem dané částky, zde každá koruna navíc může znamenat kvalitativní posun.

Základem horského kola je tuhý, ve většině případů duralový rám a funkční odpružená vidlice se zdvihem 80 milimetrů a více. Ačkoliv kolo s pevným rámem a odpruženou vidlicí za cenu dvacet tisíc nemůžeme zdaleka označit jako závodní, jedná se už o kvalitnější materiál často použitelný i na vyloženě sportovní jízdu, případně i na MTB maratóny.

Samostatnou skupinou jsou celoodpružená kola, která získávají i u jezdců cross-country stále větší oblibu. Pokud ale máte v plánu dát za kolo patnáct tisíc, rozhodně bude lepší volbou kolo s pevným rámem. Odpružený rám u vyloženě levných kol bude vykompenzován méně kvalitními díly, taková volba by byla sice na pohled efektní, ale z hlediska jízdních vlastností chybná. Kvalitní lehké celoodpružené kolo je každopádně přínosem, musí se ale počítat mimo jiné s jeho větší údržbou, kterou vyžadují čepy, tlumič a podobně. Na normální ježdění krajinou stačí zdvihy kolem sto milimetrů. Pokud chcete na kole v přírodě více dovádět a posunovat své hranice, rozhodně sáhněte po kole s většími zdvihy a s odolnějším rámem.

Univerzalitu zajistí celoodpružená kola kategorií All-Mountain nebo Enduro. Na nich můžete díky přijatelné hmotnosti normálně jezdit a přitom vydrží i drsnější zacházení. Freeridová kola jsou ještě o kus dál a na kopec se s nimi budete škrábat dost těžko. Dolů to ale bude stát za to. Zdvihy pružících jednotek přes 150 milimetrů vykonají své. Za vyloženě jednoúčelové lze označit sjezdové speciály určené jen a pouze na jízdu z kopce v náročném terénu. Stále větší oblibu ale získávají také kola pro mladé jezdce na „pouliční řádění“. Ta se zpravidla vyznačují jednodušším osazením, hodně bytelným skvěle ovladatelným rámem a přijatelnou cenou.

V posledních letech se rozrůstá řada speciálních sportovních horských kol s geometrií určenou pro ženy. Výhodou je kratší rám, jenž vyhovuje ženské anatomii, dále pohodlnější širší sedlo, většinou speciální gripy a v neposlední řadě i odpovídající design. Žena jedoucí na horském kole po příteli, s nepohodlně nataženým trupem a se sedlovkou zasunutou na maximum v rámu, takový obrázek je dnes již naštěstí minulostí. Výběr je opravdu široký. Podobná situace je i s dětskými horskými koly. Již není výjimkou narazit na kvalitnější dětský bike s přijatelnou hmotností. Nicméně situace je a i nadále bude taková, že se nechce rodičům utrácet vysoké sumy za kolo pro dítě. S vyšší hmotností levného dětského kola je proto nutné počítat.

Silniční a fitness kola

Silniční kolo je většinou rychlé, lehké, elegantní, schází mu ale univerzalita. Doporučujeme si jej koupit pouze za předpokladu, že budete jezdit jen po kvalitním asfaltu a pokud jste si stoprocentně jisti, že jakýkoliv terén budete ochotni oželet. Pokud ano, silniční kolo vás uspokojí svou ochotou zrychlovat a rovněž rychle najetými kilometry. Rychlost silničního kola je oproti kolu horskému s hrubými plášti logicky nesrovnatelná. Silniční kolo ale není zdaleka určené jen pro závodníky. V poslední době získávají stále větší oblibu kola fitnes. Jedná se o rychlá silniční kola s úzkými plášti, ovšem s rovnými řídítky a většinou s trojpřevodníkem. Jejich hmotnost i rychlost je srovnatelná s klasickými silničními koly, posed ale nabízejí pohodlnější, podobný MTB. V současnosti už i levnější silniční kolo nabídne kvalitní lehký rám a většinou i karbonovou přední vidlici či kombinované brzdové páky s řazením.

Krosová a trekingová kola

Krosová kola jsou hodně univerzální, jedná se o jakési zkřížení horského a silničního kola. Rám svou geometrií připomíná MTB, jsou ale použity užší pláště s méně hrubým vzorkem. Krosové kolo je proto vhodné na silnici i do méně náročného terénu, tedy na polní a lesní cesty a podobně. Z toho důvodu je často vyhledáváno cykloturisty, kteří nepotřebují do drsného terénu a pohybují se převážně po méně kvalitních asfaltových silnicích či v lehce sjízdném terénu. Od krosů není daleko k trekingům. Ty nabízejí navíc už v základu blatníky, osvětlení, často i nosič nebo stojánek. Tato kategorie turistických kol je konstruována především na silnici, byť toho má mnoho společného s krosovými koly.

Kvalita se vyplatí

Bylo by chybou se domnívat, že dražší kolo rovná se méně údržby. Naopak! Drahé kolo je často lehké, konstruované na závodní použití. Úbytek materiálu zajistí jezdci lepší akceleraci a skvělou ovladatelnost, zároveň ale v mnoha případech i větší náchylnost na poškození. Kvalitnější kolo často znamená složitější technologie jako například hydraulické brzdy, olejem tlumené odpružené vidlice a podobně. Takové kolo sice umožní lepší výkon, se servisem je ale nutné počítat. Pokud si můžete dovolit dát za kolo třicet, padesát, osmdesát tisíc, neváhejte a učiňte tak. Rozhodně kvalitativní posun mezi jednotlivými třídami kol poznáte. A pokud si říkáte, že na vaše občasné vyjetí stačí kolo za pár korun, jste na omylu. Právě v případě, že nejezdíte často, tak byste si měli alespoň tu občasnou vyjížďku vychutnat na funkčním kvalitním kole, s jehož hmotností nebude váš netrénovaný organizmus příliš zápolit.

Při výběru kola volte podle předpokládaného použití také vhodnou kategorii kola.

Odeslat článek známému   Vytisknout